Car-Pass 2.0 - Wat verandert er op 1 Maart 2019?

Car-Pass 2.0 - Wat verandert er op 1 Maart 2019?

Extra informatie op de Car-Pass

De “Car-Pass” wet die de fraude met de kilometertellers wil bestrijden, dateert uit 2004. Hoog tijd om deze aan te passen aan de noden van vandaag. Naast de kilometerhistoriek, zal de Car-Pass vanaf 1 maart extra informatie bevatten. De koper zal zich dus een beter beeld van de auto kunnen vormen. Over welke informatie gaat het?

  1. De euronorm : dit gegeven is immers niet alleen van belang voor de fiscaliteit op het voertuig, maar is ook bepalend voor de toegang tot de lage emissie zones.
  2. De CO2-emissies : heel de autofiscaliteit is hierop gebaseerd.  Ook de testmethode, NEDC of WLTP, zal vermeld worden. Wanneer de twee emissiewaarden bekend zijn, zullen beide op de Car-Pass getoond worden.
  3. Melding keuring na ongeval: voertuigen die een zwaar ongeval hebben gehad, moeten een strenge keuring ondergaan. Sommige van deze voertuigen worden na een gebrekkige herstelling zonder keuring te koop aangeboden. Om dit onmogelijk te maken, zal de koper van de Car-Pass kunnen aflezen, of er op het voertuig nog een keuring na ongeval moet plaatsvinden.

Vanaf 1 januari 2020 zal de Car-Pass ook niet uitgevoerde terugroepacties vermelden. De autoconstructeurs of invoerders zullen deze verplicht aan de vzw moeten meedelen.

Wat verandert er voor de ondernemingen van de autosector?

De nieuwe wet wijzigt ook de manier waarop de ondernemingen hun tellerstanden aan Car-Pass overmaken. Zo zal het gebruik van de fax niet meer toegelaten zijn. Het aantal faxgebruikers is immers sinds 2006 met 90% gedaald. De huidige wetgeving geeft de ondernemingen 5 werkdagen de tijd om hun gegevens aan Car-Pass mee te delen. Wanneer ze een fout maken bij het registreren van de tellerstand, is het zeer moeilijk om nog verbeteringen te doen, aangezien de auto de werkplaats dan al lang verlaten heeft. Daarom bepaalt de nieuwe wet dat de gegevens meteen, m.a.w. wanneer het voertuig zich nog in de onderneming bevindt, naar Car-Pass verzonden moeten worden. Dit betekent dat de software (DMS) moet worden aangepast. De meeste softwarebedrijven hebben al het nodige gedaan.

Wanneer een handelaar een occasie te koop aanbiedt is hij verplicht om de informatie, die op de Car-Pass staat, ook in de advertentie of showroom te tonen. Hij zal deze gegevens bij Car-Pass elektronisch kunnen opvragen. Bijgevolg zullen de portaalsites en de eigen bedrijfswebsites hierop voorzien moeten zijn. Uiteraard blijft het Car-Pass document bij de uiteindelijke verkoop nog steeds verplicht.

Recent nieuws