Car-Pass jaarverslag 2022

Car-Pass jaarverslag 2022

De vzw Car-Pass publiceerde haar jaarverslag 2022. Een greep uit de belangrijkste cijfers en vaststellingen:

Het aantal afgeleverde Car-Pass’en is gedaald met 9,5%

Na het recordjaar 2021, vielen de inschrijvingen van tweedehandsmarkt personenwagen en lichte bestelwagens met 10,3% terug. Logischerwijs volgde het aantal afgeleverde Car-Pass documenten dezelfde evolutie. In totaal werden er in 2022 760.262 Car-Pass’en uitgereikt, wat een daling is met 9,5% en meteen het laagste cijfer van de afgelopen 10 jaar.

Car-Pass verwerkte bijna 18 miljoen tellerstanden afkomstig van 13.579 bronnen

Het was vorig jaar niet allemaal kommer en kwel. Car-Pass ontving in 2022 17,91 miljoen tellerstanden, wat 8,2 % meer is dan in 2021 en een absoluut record. De data waren afkomstig van 13.579 verschillende bronnen. Ook dat is een record. Car-Pass noteerde een stijging van alle datastromen, zowel uit de naverkoop activiteiten als van de autokeuring.

Michel Peelman, gedelegeerd bestuurder van de vzw Car-Pass bevestigt: “De meest spectaculaire evolutie is die van het aantal ontvangen tellerstanden van connected cars. Sinds 1 januari 2020 zijn de invoerders verplicht om viermaal per jaar een tellerstand van hun - in België ingeschreven - geconnecteerde voertuigen aan Car-Pass mee te delen. Er bestaat in geen enkel ander Europees land een soortgelijke wettelijke verplichting. Vorig jaar verwerkten we op die manier 1,7 miljoen tellerstanden, bijna 10% van de totale instroom. Dit zouden er nog meer kunnen zijn, want een aantal invoerders, met name Stellantis, Renault, Ford, Jaguar Landrover en Polestar voldoen na 3 jaar nog steeds niet aan hun wettelijke verplichtingen”.

De grootste fraude van 2022: teller met een half miljoen kilometers teruggedraaid

In 2022 zijn 1.344 gevallen van tellerfraude aan het licht gekomen. 791 betroffen binnenlandse verkopen (0,09% van het totaal) en in 554 (0,87%) gevallen was er geknoeid bij import van het voertuig naar ons land. Dit zijn erg bemoedigende cijfers. We zien vooral de fraude bij import jaar na jaar verminderen, want in 2020 bedroeg het fraudepercentage bij import nog 2,4%. Gemiddeld verminderde de tellerstand in geval van fraude met bijna 80.000 kilometer. We merken dat bestelwagens bij fraudeurs relatief populair zijn, gezien zij gemiddeld meer kilometers op de teller hebben staan. De tabellen tonen de 3 grootste fraudegevallen, bij bestelwagens en personenwagens. Het is een Volkswagen Transporter uit 2002 die deze trieste rangschikking aanvoert met een daling van net geen half miljoen km. Ook bij de personenwagens gaat een Volkswagen met de twijfelachtige eer lopen. Een VW Touran (2011) kreeg een verjongingskuur van meer dan 360.000 km.

Personenwagens:

  merk model jaar 1ste inschrijving laatste km voorlaatste km verschil import
1 Volkswagen Touran 2011               132.467                493.961      361.494 ja
2 Mercedes E200D 2017                 65.314                384.850      319.536 ja
3 Audi A4 2010               178.677                494.146      315.469 neen
               

Bestelwagens:

  merk model jaar 1ste inschrijving laatste km voorlaatste km verschil import
1 Volkswagen Transporter 2002               118.949                616.414      497.465 neen
2 Opel Vivaro 2010               180.587                613.034      432.447 neen
3 Mercedes Sprinter 2018               286.184                693.365      407.181 neen
               

Recent nieuws