Jaarverslag 2019: enkele opvallende vaststellingen

De vzw Car-Pass publiceerde zonet haar jaarverslag 2019. We zetten de meest opmerkelijke cijfers op een rijtje:

• Grootste tellerfraude: min 520.881 km op een Mercedes 250 D uit 1989.
  • De import van occasiewagens is op 4 jaar tijd bijna verdubbeld.
  • Sterke stijging van het aandeel jonge tweedehands voertuigen met lage kilometerstand.
  • Een auto heeft gemiddeld 190.000 km gereden, wanneer hij gesloopt wordt.
  • Tesla-rijders zijn met gemiddeld 27.662 km/jaar, de grootste kilometervreters.

In 2019 werden 821.799 Car-Pass documenten afgeleverd. 1 454 nieuwe gevallen van tellerfraude kwamen aan het licht. Gemiddeld verminderde de tellerstand met meer dan 61.000 kilometers. Een Mercedes 250 D uit 1989 onderging een wel erg drastische verjongingskuur en zag zijn tellerstand op “miraculeuze wijze” dalen met 520.000 km.

We importeren steeds meer occasies uit het buitenland. Vorig jaar waren het er 95.908 en hun marktaandeel bedroeg daarmee 11,7%, wat bijna een verdubbeling is op 4 jaar tijd. Het profiel van deze importauto’s verschilt grondig van dat van de Belgische voertuigen. De benzinewagens zijn in de meerderheid (56,1% tov. 38,6% voor de Belgische occasies) en 45% is jonger dan 24 maanden (tov. 12%).

In 2019 vertegenwoordigden jonge occasies (minder dan 24 maanden oud) 16% van de markt. In absolute cijfers is hun aantal met 40.000 gestegen op 4 jaar tijd. Deze toename gaat vooral ten koste van het segment van 5 tot 9 jaar. Opmerkelijk genoeg heeft de invoering van de LEZ’s nauwelijks een invloed gehad op de verkoop van oudere en dus meest vervuilende voertuigen (10 tem. 24 jaar). Meer dan één tweedehands voertuig op drie behoort nog steeds tot deze categorie. De gemiddelde leeftijd van alle voertuigen waarvoor in 2019 een Car-Pass werd afgeleverd, bedroeg 8,9 jaar.

28% van alle verkochte occasies hebben minder dan 50.000 km gereden. Op 4 jaar tijd is hun aantal met een kwart gestegen. Meer dan 34.000 Car-Pass documenten werden afgeleverd voor bijna nieuwe voertuigen, die minder dan 1.000 km op de teller hadden. Anderzijds hebben bijna 30 % van alle occasies meer dan 150.000 km op de teller staan. In 2019 bedroeg de gemiddelde kilometerstand bij afgifte van een Car-Pass 108.948 km

Car-Pass ontvangt ook de melding wanneer een voertuig gesloopt werd in een Belgisch erkend centrum. Het blijkt dat een autowrak gemiddeld 190.000 km gereden heeft.

De data van Car-Pass geven ook een nauwkeuring beeld van hoeveel kilometers auto’s van een bepaald merk per jaar rijden. Tesla-rijders zijn met gemiddeld 27.662 km/jaar, de grootste kilometervreters. Tesla’s zijn overwegend jonge wagens (gemiddeld 2 jaar) die voor het merendeel ingezet worden voor professioneel gebruik. Dit verklaart het hoge jaargemiddelde. We mogen niettemin concluderen dat je met een elektrische wagen niet bang hoeft te zijn om heel wat kilometers af te leggen. Volvo en Audi bekleden met respectievelijk 22.425 en 21.390 km/jaar de rest van het podium.

Recent nieuws