Jaarverslag 2020

Jaarverslag 2020

Invloed van de Corona crisis

Zeggen dat 2020 een heel uitzonderlijk jaar was, is een open deur intrappen. Het jaar was sterk begonnen maar toen sloeg het Corona-virus toe. Tijdens de lockdown van het voorjaar waren de keuringstations een tijd gesloten en moesten alle showrooms dicht. Maar vanaf half mei kende de verkoop van tweedehands voertuigen een sterke heropleving. Uiteindelijk werden in 2020 791.981 Car-Pass documenten afgeleverd, een beperkte daling met 3,6%.

Tijdens de eerste lockdown in het voorjaar zakte ook de activiteit in de werkplaatsen met 80%. De cijfers van Car-Pass tonen aan dat de economische activiteit in mei terug opveerde, maar de opgelopen achterstand heeft de sector nooit volledig kunnen inhalen. In 2020 ontving Car-Pass 8,2 miljoen tellerstanden uit after-sales activiteiten. Dit is een daling met 14,5% tov. 2019.

De strijd tegen tellerfraude wordt opgevoerd.

Voor het eerst ontving Car-Pass ook buitenlandse kilometerstanden afkomstig uit de centrale databestanden van de autoconstructeurs, wat toeliet om fraude bij ingevoerde voertuigen te detecteren. In 2020 zijn in totaal 1.716 gevallen van tellerfraude aan het licht gekomen. 1.111 betroffen binnenlandse verkopen (0,16% van het totaal) en in 605 (2,4%) gevallen was er geknoeid bij import van het voertuig naar ons land. Gemiddeld verminderde de tellerstand van Belgische voertuigen met meer dan 55.000 kilometers. Bij buitenlandse voertuigen ging er gemiddeld liefst 100.000 km van de teller af.

Bij aankoop van een geïmporteerd voertuig moet je de Car-Pass dus aandachtig bekijken. Niet alleen is de kans op fraude merkelijk groter, het aantal kilometers dat van de teller af gaat, is gemiddeld ook bijna dubbel zo hoog. Een ingevoerde Volkswagen Golf (bouwjaar 2003) spant de kroon met een daling van bijna een half miljoen km. De tabel toont de tien grootste fraudegevallen.

Gedelegeerd bestuurder Michel Peelman bevestigt: “Het afgelopen jaar heeft Car-Pass voor het eerst kilometerstanden van ingevoerde en geconnecteerde voertuigen ontvangen van de autoconstructeurs. Een absolute primeur in Europa, die het mogelijk maakt om tellerfraude met geïmporteerde tweedehands voertuigen aan het licht te brengen. Jammer genoeg, is dat nog niet voor alle merken het geval. Ik roep de constructeurs en invoerders die deze gegevens nog niet aanleveren, om zich snel in regel te stellen met de Belgische wetgeving."

  merk model jaar 1ste inschrijving laatste km voorlaatste km verschil import
1 Volkswagen Golf 2003               163.574                657.493      493.919 ja
2 Mercedes Sprinter 2014               160.349                645.245      484.896 ja
3 Toyota Avensis 2013                 94.659                569.153      474.494 ja
4 BMW 525 1984               180.010                653.739      473.729 neen
5 Peugeot Expert 2008               186.553                641.204      454.651 neen
6 Mercedes 300 D 1988               183.504                573.999      390.495 neen
7 Mercedes E300 BLUETEC HYBRID 2014               163.363                543.148      379.785 ja
8 Mercedes E200 CDI 2014               135.632                491.000      355.368 ja
9 Citroën Jumper 2015                 60.037                368.345      308.308 ja
10 Volkswagen Transporter 2011                 87.001                394.435      307.434 ja

 

Recent nieuws