Invloed van de Corona crisis
Zeggen dat 2020 een heel uitzonderlijk jaar was, is een open deur intrappen. Het jaar was sterk begonnen maar toen sloeg het Corona-virus toe. Tijdens de lockdown van het voorjaar waren de keuringstations een tijd gesloten en moesten alle showrooms dicht. Maar vanaf half mei kende de verkoop van tweedehands voertuigen een sterke heropleving. Uiteindelijk werden in 2020 791.981 Car-Pass documenten afgeleverd, een beperkte daling met 3,6%.
Tijdens de eerste lockdown in het voorjaar zakte ook de activiteit in de werkplaatsen met 80%. De cijfers van Car-Pass tonen aan dat de economische activiteit in mei terug opveerde, maar de opgelopen achterstand heeft de sector nooit volledig kunnen inhalen. In 2020 ontving Car-Pass 8,2 miljoen tellerstanden uit after-sales activiteiten. Dit is een daling met 14,5% tov. 2019.
De strijd tegen tellerfraude wordt opgevoerd.
Voor het eerst ontving Car-Pass ook buitenlandse kilometerstanden afkomstig uit de centrale databestanden van de autoconstructeurs, wat toeliet om fraude bij ingevoerde voertuigen te detecteren. In 2020 zijn in totaal 1.716 gevallen van tellerfraude aan het licht gekomen. 1.111 betroffen binnenlandse verkopen (0,16% van het totaal) en in 605 (2,4%) gevallen was er geknoeid bij import van het voertuig naar ons land. Gemiddeld verminderde de tellerstand van Belgische voertuigen met meer dan 55.000 kilometers. Bij buitenlandse voertuigen ging er gemiddeld liefst 100.000 km van de teller af.
Bij aankoop van een geïmporteerd voertuig moet je de Car-Pass dus aandachtig bekijken. Niet alleen is de kans op fraude merkelijk groter, het aantal kilometers dat van de teller af gaat, is gemiddeld ook bijna dubbel zo hoog. Een ingevoerde Volkswagen Golf (bouwjaar 2003) spant de kroon met een daling van bijna een half miljoen km. De tabel toont de tien grootste fraudegevallen.
Gedelegeerd bestuurder Michel Peelman bevestigt: “Het afgelopen jaar heeft Car-Pass voor het eerst kilometerstanden van ingevoerde en geconnecteerde voertuigen ontvangen van de autoconstructeurs. Een absolute primeur in Europa, die het mogelijk maakt om tellerfraude met geïmporteerde tweedehands voertuigen aan het licht te brengen. Jammer genoeg, is dat nog niet voor alle merken het geval. Ik roep de constructeurs en invoerders die deze gegevens nog niet aanleveren, om zich snel in regel te stellen met de Belgische wetgeving."
|
Uit het jaarverslag van de vzw Car-Pass blijkt dat 2022 werd gekenmerkt door een daling van het aantal aangevraagde Car-Pass documenten, maar ook van het aantal gevallen van tellerfraude, vooral bij geïmporteerde occasies. Positief was ook de stijging van de instroom aan tellerstanden, in het bijzonder deze van de geconnecteerde voertuigen. Dit ondanks het feit dat sommige invoerders hun wettelijke verplichtingen op dat vlak niet naleven.
...
Uit de gegevens van de vzw Car-Pass blijkt dat we vorig jaar met zijn allen weer een beetje meer met de auto reden. De gemiddelde personenwagen legde 16.589 km af. Dat is 8% meer dan in 2021, maar nog steeds 7,5 % minder dan in het Coronavrije jaar 2019. De cijfers bevestigen de logica dat hoe jonger het voertuig, hoe meer er mee gereden wordt.
...
De Kamer heeft het wetsontwerp dat de Car-Pass wetgeving aanpast unaniem goedgekeurd. De wet bevat een aantal belangrijke punten die de Car-Pass future proof zullen maken.
...
Het Car-Pass team is voor de 6de maal Belgisch kampioen VW Fun Cup in de categorie biplace. Gedurende dit seizoen hebben ook 70 passagiers in alle veiligheid een unieke race ervaring kunnen beleven. Dank aan onze piloten en DRM voor de voortreffelijke technische en logistieke ondersteuning.
...