Het rapport geeft een overzicht van alle beschikbare research, die sinds 2010 over dit onderwerp gevoerd is en komt tot het besluit dat afdoende maatregelen tegen deze vorm van fraude bestaan. Het verwijst daarbij naar de Belgische Car-Pass en het vergelijkbare Nederlandse systeem als “best practices” waarop andere lidstaten zich kunnen inspireren.
De auteurs roepen de Europese Commissie op om actie te ondernemen en doen 5 aanbevelingen:
Michel Peelman, gedelegeerd bestuurder van de vzw Car-Pass merkt op: “Dit is alweer een studie die bevestigt dat tellerfraude een wijdverspreid fenomeen is binnen Europa. Het onderzoek in opdracht van het Europees Parlement toont duidelijk aan dat er afdoende remedies bestaan. Als ze op een coherente manier worden toegepast, dan ben ik ervan overtuigd dat de kwaal van de teruggedraaide tellers kan uitgeroeid worden, zelfs bij internationale transacties. In 2018 moet de Europese Unie nu eindelijk in actie komen. Zolang dat niet gebeurt, blijven kopers van tweedehands voertuigen in de EU jaarlijks miljarden euro’s te veel betalen.”
Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker laat weten dat consumenten die een tweedehandswagen willen kopen nog beter geïnformeerd en beschermd zullen worden. Dat kan door een uitbreiding van de Car-Pass en door de betere handhaving ervan.
...
Ter gelegenheid van de publicatie van haar jaarverslag, geeft de vzw Car-Pass een overzicht van de fraude met de kilometerteller bij de verkoop van tweedehands voertuigen. In 2021 zijn 1.578 gevallen van tellerfraude aan het licht gekomen. 906 betroffen binnenlandse verkopen (0,13% van het totaal) en in 672 (1,2%) gevallen was er geknoeid bij import van het voertuig naar ons land.
...
Uit de gegevens van de vzw Car-Pass blijkt dat we vorig jaar met zijn allen weer meer met de auto reden. De gemiddelde personenwagen legde 15.384 km af. Dat is 11% meer dan in 2020, maar nog steeds 14% minder dan in het Coronavrije jaar 2019.
...
De occasiemarkt groeit in 2021 met 4,5% in vergelijking met 2019. Leveringsproblemen voor nieuwe wagens en de afwachtende houding van de consument tegenover de nieuwe aandrijfmodi, liggen mee aan de basis van de sterke prestaties.
De sterke vraag zorgt ook voor krapte en prijsstijgingen. Handelaars gaan daarom op zoek naar geschikte auto’s in het buitenland. Daarmee stijgt echter ook het risico op tellerfraude.
...