Twintig jaar geleden werd er in België nog duchtig gesjoemeld met de kilometerteller van tweedehandsvoertuigen. Naar schatting 10% van alle occasies werden toen verkocht met een teruggedraaide teller. Dit vormde niet alleen een groot probleem voor de consumenten, maar ook voor de bona fide bedrijven van de autosector, die geconfronteerd werden met oneerlijke concurrentie en imagoschade. Om aan die kwalijke praktijken paal en perk te stellen, beslisten de automobielclubs, de beroepsfederaties van de autosector en de federale overheid om samen een sluitende oplossing uit te werken, het zogenaamde Car-Pass systeem.
Minister Nathalie Muylle: “De invoering van de Car-Pass heeft het aantal gevallen van kilometerfraude drastisch doen verminderen. Voor de invoering, was er sprake van fraude bij ongeveer 10 procent van de verkochte tweedehandswagens, nu is dat nog slechts 0,2 procent. De consument heeft dankzij de Car-Pass veel meer zekerheid dat hij geen kat in een zak koopt.”
Dat betekent concreet dat de afgelopen 13 jaar ongeveer 1 miljoen kopers behoed zijn voor fraude. Wetende dat een teruggedraaide teller, de koper algauw 1.500 euro kost, heeft de Car-Pass de Belgische consumenten dus gedurende al die jaren 1,5 miljard euro bespaard. Dit resultaat was enkel mogelijk dankzij de dagelijkse aanlevering van tellerstanden door de ganse autosector. Momenteel heeft Car-Pass al meer dan 225 miljoen gegevens verzameld.
Sinds 1 maart van dit jaar, bevat het Car-Pass document nu ook informatie over de milieuprestaties van het voertuig (CO2-emissies en Euronorm) en toont het of het voertuig nog een keuring na ongeval moet ondergaan. De koper kan zich op die manier een beter beeld van de auto vormen en onaangename verrassingen vermijden.
Minister François Bellot: ”Car-Pass is een volwaardige garantie van transparantie geworden bij de aankoop van een wagen. Het blijft een efficiënt middel om de tellerfraude te bestrijden. Mijn aandacht blijft dan ook uitgaan naar de manier waarop het concept kan worden verbeterd, met name door het opnemen van gegevens over de uitstoot van de wagens.”
Vanaf 1 januari 2020 zullen ook de niet uitgevoerde terugroepacties op de Car-Pass vermeld worden. Om fraude met importauto’s tegen te gaan, zullen de autoconstructeurs verplicht zijn om de tellerstanden die zij hebben opgeslagen, ook aan Car-Pass mee te delen.
Michel Peelman, gedelegeerd bestuurder van de vzw Car-Pass bevestigt: “Dat laatste is geen overbodige luxe, aangezien het marktaandeel van geïmporteerde occasies op enkele jaren tijd verdubbeld is. Het bedraagt nu 12%. Vandaar dat wij ook een oproep lanceren tot de Belgische Eurocommissaris Didier Reynders en tot de Belgische leden van het Europees Parlement om dit dossier met grote prioriteit op de Europese agenda te plaatsen.”
Uit het jaarverslag van de vzw Car-Pass blijkt dat 2022 werd gekenmerkt door een daling van het aantal aangevraagde Car-Pass documenten, maar ook van het aantal gevallen van tellerfraude, vooral bij geïmporteerde occasies. Positief was ook de stijging van de instroom aan tellerstanden, in het bijzonder deze van de geconnecteerde voertuigen. Dit ondanks het feit dat sommige invoerders hun wettelijke verplichtingen op dat vlak niet naleven.
...
Uit de gegevens van de vzw Car-Pass blijkt dat we vorig jaar met zijn allen weer een beetje meer met de auto reden. De gemiddelde personenwagen legde 16.589 km af. Dat is 8% meer dan in 2021, maar nog steeds 7,5 % minder dan in het Coronavrije jaar 2019. De cijfers bevestigen de logica dat hoe jonger het voertuig, hoe meer er mee gereden wordt.
...
De Kamer heeft het wetsontwerp dat de Car-Pass wetgeving aanpast unaniem goedgekeurd. De wet bevat een aantal belangrijke punten die de Car-Pass future proof zullen maken.
...
Het Car-Pass team is voor de 6de maal Belgisch kampioen VW Fun Cup in de categorie biplace. Gedurende dit seizoen hebben ook 70 passagiers in alle veiligheid een unieke race ervaring kunnen beleven. Dank aan onze piloten en DRM voor de voortreffelijke technische en logistieke ondersteuning.
...