Car-Pass: jaarverslag 2023

Car-Pass: jaarverslag 2023

 Het aantal afgeleverde Car-Pass documenten is in 2023 gestegen met 7,0%

Na het moeilijke jaar 2022, veerde de verkoop van tweedehandswagens het afgelopen jaar weer op. Het aantal afgeleverde Car-Pass documenten surfte mee op die golf en steeg met 7,0% tot 813.835 eenheden.

Car-Pass verwerkte 19,38 miljoen tellerstanden afkomstig van 13.751 bronnen

Car-Pass ontving in 2023 19,38 miljoen tellerstanden, wat 8,2 % meer is dan in 2022 en een absoluut record. De stijging is vooral te danken aan de kilometerstanden van geconnecteerde voertuigen, waarvan Car-Pass er 2,78 miljoen verwerkte. 13.751 verschillende ondernemingen en vestigingen deelden het afgelopen jaar minstens één tellerstand mee. We verbreken daarmee het record van 2022 met 172 eenheden.

Michel Peelman, gedelegeerd bestuurder van de vzw Car-Pass bevestigt: “De betrouwbaarheid van het Car-Pass systeem staat of valt met het aantal ontvangen kilometerstanden en de aanlevering ervan door een groot aantal onafhankelijke bronnen. In die zin is ook het verheugend vast te stellen dat het aantal gegevens van connected cars op 4 jaar tijd verachtvoudigd is. Sinds 1 januari 2020 zijn de invoerders verplicht om viermaal per jaar een tellerstand van hun - in België ingeschreven - geconnecteerde voertuigen aan Car-Pass mee te delen, hetgeen uniek is in Europa. Deze datastroom zal de komende jaren verder aan belang winnen.”

We rijden 15% meer autokilometers af dan 2 jaar geleden.

Car-Pass beheert het centrale register met de kilometerstanden van het Belgische wagenpark en heeft dus een goed zicht op de automobiliteit. De gemiddelde Belgische auto reed vorig jaar 14.075 km. Dat is 2,5% meer dan in 2022 en een stijging met 15,4% t.o.v. 2021.

De grootste fraude van 2023: teller met 560.000 kilometers teruggedraaid

In 2023 zijn 1.640 gevallen van tellerfraude aan het licht gekomen. 1.055 betroffen binnenlandse verkopen (0,15% van het totaal) en in 585 (0,58%) gevallen was er geknoeid bij import van het voertuig naar ons land. Dit zijn erg lage cijfers. We zien vooral de fraude bij import jaar na jaar verminderen, want in 2020 bedroeg het fraudepercentage bij import nog 2,4%. Gemiddeld verminderde de tellerstand in geval van fraude met bijna 70.000 km.

Niettemin brengen onze gegevens ieder weer zeer zware fraudegevallen aan het licht. De tabel toont de 10 zwaarste fraudes van 2023. Het is een Mercedes E200 diesel uit 2012 die deze rangschikking aanvoert met een daling van maar liefst 560.000 km.

  merk model jaar 1ste inschrijving laatste km voorlaatste km verschil
1 Mercedes E200 2012              257.881               818.154      560.273
2 Mercedes V-klasse 2016              205.319               739.923      534.604
3 BMW 520 d 2012              259.958               786.874      526.916
4 Audi A3 2011              146.960               622.845      475.885
5 Mercedes E350 2015              186.534               614.190      427.656
6 Volkswagen Transporter 2004              187.321               589.571      402.250
7 Renault Trafic 2015              165.168               496.594      331.426
8 Mercedes V-klasse 2018              123.350               447.559      324.209
9 Mercedes E200 Bluetec 2016              231.391               549.963      318.572
10 Audi A3 2010              168.725               485.328      316.603

Recent nieuws