De Car-Pass zal ook de staat van de batterij van tweedehands elektrische auto’s vermelden.
Car-Pass breidt haar werking verder uit door de staat van de batterij van elektrische tweedehandsauto’s vanaf begin volgend jaar toe te voegen aan het document. Minister van Consumentenbescherming Rob Beenders en minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke tekenen hiervoor een intentieverklaring. “Op die manier wordt het voor toekomstige kopers van een tweedehands elektrische auto duidelijk wat de staat van de batterij is. Dat is namelijk een groot vraagstuk waar tot nu toe geen sluitende oplossing voor was. Dat gaan we veranderen”, vult minister Beenders aan.
De tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s groeit nog steeds te traag. Minister Beenders en Crucke willen daar verandering in brengen door de markt een positieve zet te geven. Binnenkort zal je namelijk op de verplichte Car-Pass ook te zien krijgen wat de staat van de batterij is. Zo wordt de ‘State of Health’ (SOH) toegevoegd aan het document. “Het is voor potentiële kopers van een elektrische tweedehandsauto nu nog te moeilijk om in te schatten hoe het gesteld is met de staat van de batterij. Door een uniform systeem uit te rollen dat wordt toegepast op de Car-Pass krijg je te zien welke toestand de batterij van een auto heeft. De capaciteit wordt weergegeven aan de hand van een percentage, net zoals je de batterijcapaciteit van je smartphone kan raadplegen”, zegt minister Rob Beenders. “De omschakeling naar elektrische mobiliteit kan enkel slagen als we het vertrouwen van de consument versterken. Door de staat van de batterij zichtbaar te maken via de Car-Pass, maken we tweedehands elektrische wagens aantrekkelijker en zetten we een nieuwe stap richting een duurzame en transparante mobiliteit voor iedereen”, aldus Minister Crucke. Minister Beenders en Crucke geven alvast hun akkoord via een intentieverklaring. Op die manier kan Car-Pass de SOH nu al toepassen in afwachting van een echt regelgevend kader.
Verkoopcijfers
Voor de eerste negen maanden van dit jaar zijn er meer dan 106.000 (106.229) nieuwe elektrische auto’s ingeschreven. Dat is goed voor een marktaandeel van bijna 33 procent. Terwijl het aantal elektrische tweedehandsauto’s net geen 22.000 (21.912) telt. Dat is een marktaandeel zo’n 4 procent. “De cijfers van de tweedehandsmarkt tonen dus duidelijk dat kopers nog twijfelen. En dat is begrijpelijk. Op dit moment weet je nog te weinig over de staat van de batterij. Dat gaan we dus samen met minister Crucke aanpassen, zodat we twijfelaars over de streep kunnen trekken’, vult minister Beenders aan.
Staat van batterij
Gemiddeld verliezen de batterijen van elektrische auto’s ongeveer 1,8 procent van haar capaciteit per jaar. Dat wil zeggen dat een batterij 10 tot 15 jaar meegaat, vooraleer die vervangen moet worden. Een duidelijke SOH geeft kopers vertrouwen, zodat ze weten wat de batterijduur zal zijn als ze een tweedehands elektrische auto aankopen.
Gestandaardiseerde controles
Op dit moment bestaan er al verschillende manieren om de staat van de batterij uit te lezen. Dat kan via een erkende dealer van een automerk, via de VAB of via onafhankelijke testen online zoals Aviloo, Moba of Electrify.
“Het doel van de Car-Pass is precies om de koper op transparante wijze informatie te verschaffen over de occasie die hij op het oog heeft. Voor elektrische voertuigen is de staat van de batterij minstens even belangrijk als de kilometerstand. Het is dan ook logisch dat we de State of Health op de Car-Pass vermelden”, vult Michel Peelman, gedelegeerd bestuurder van Car-Pass aan.
Europese regelgeving
Europa moet een standaard meetsysteem uitwerken zodat duidelijk is welke manier we hanteren voor het meten van een batterijpercentage van een elektrische auto. Door de intentieverklaring van minister Beenders en minister Crucke nemen we als land een voorsprong en passen we nu al een mouw aan de Europese regelgeving die nog op zich laat wachten. Vanaf januari zal de SOH nog niet verplicht zijn bij elke Car-Pass van een elektrische tweedehandsauto, maar is het een bijkomstig en nuttig instrument voor zowel de koper als de verkoper. Zo zetten we stappen vooruit in het beter beschermen van consumenten en om twijfelaars over de streep te trekken.