Garages, koetswerkherstellers, fastfitters, bandencentrales, technische keuringscentra: iedereen in de autosector is wettelijk verplicht om van elke auto of lichte bestelwagen waarop hij werken uitvoert de kilometerstand door te geven aan Car-Pass. Dit betekent concreet dat ook bij de montage van banden, uitlaten, batterijen, radio’s, alarmsystemen en dergelijke de kilometerstanden meegedeeld worden.

Gaat het om een geïmporteerd voertuig, dan beschikt Car-Pass in veel gevallen toch over tellerstanden die in het buitenland genoteerd werden. De meeste autoconstructeurs hebben immers een centrale databank met kilometerstanden die door hun merkdealers in binnen- en buitenland geregistreerd worden. Zij zijn verplicht om deze kilometerstanden aan Car-Pass mee te delen, wanneer een voertuig van hun merk(en) in België geïmporteerd wordt. In Nederland bestaat een gelijkaardige wetgeving als bij ons. Als het voertuig afkomstig is uit Nederland vraagt Car-Pass de kilometerhistoriek op bij de RDW, de dienst die de Nederlandse centrale databank met tellerstanden beheert. 

Sinds 1 januari 2020 zijn de constructeurs ook verplicht om viermaal per jaar een tellerstand van hun – in België ingeschreven – geconnecteerde voertuigen aan Car-Pass mee te delen. Car-Pass ontvangt dus tellerstanden zonder dat een geconnecteerd voertuig naar de garage geweest is.

Hoe meer kilometerstanden de Car-Pass vermeldt, hoe beter je het verleden van de auto ziet. De kilometerstand moet gestaag oplopen met de tijd. Laat het document een plotse daling van de kilometerstand zien? Dan kan dit wijzen op geknoei met de teller. Stel dus de nodige kritische vragen aan de verkoper voordat je de auto definitief koopt. 

Denk je dat er een foute kilometerstand op de Car-Pass vermeld staat? Dan kan je hier een aanvraag tot rechtzetting indienen.