Jaarlijks worden er tienduizenden occasievoertuigen in ons land geïmporteerd. Daar hoeft uiteraard niets mis mee te zijn. Weet wel dat de Car-Pass-wetgeving alleen in België van toepassing is. Toch beschikt Car-Pass in veel gevallen over tellerstanden die in het buitenland genoteerd werden.
- De meeste autoconstructeurs beschikken immers over een centrale databank met kilometerstanden die door hun merkdealers in binnen- en buitenland geregistreerd worden. Fabrikanten en invoerders zijn verplicht om deze kilometerstanden aan Car-Pass mee te delen, wanneer een voertuig van hun merk(en) in België geïmporteerd wordt.
- In Nederland bestaat een gelijkaardige wetgeving als bij ons. Is het voertuig afkomstig uit Nederland, dan vraagt Car-Pass de kilometerhistoriek op bij de RDW, de dienst die de Nederlandse centrale databank met tellerstanden beheert.
In de praktijk kan het voorkomen dat Car-Pass geen tellerstanden uit het buitenland ontvangt. De eerste kilometerstand die wij dan in onze databank opslaan, is deze die door de autokeuring genoteerd wordt bij de importcontrole van het voertuig. Jammer genoeg deinzen sommige fraudeurs er niet voor terug om de teller terug te draaien voordat ze met de auto naar de keuring gaan. Wees dus toch voorzichtig als je een geïmporteerde tweedehands koopt.
Bij een geïmporteerde tweedehands zal de datum van eerste inschrijving in België ofwel niet ingevuld zijn ofwel recenter zijn dan de datum van eerste ingebruikname. Onderaan op de Car-Pass staat ook de volgende vermelding: ‘Dit voertuig werd tweedehands ingevoerd uit het buitenland’.